Andra dagen på Öland blev en intensiv sådan. Vi vaknade tidigt och smög ner till matsalen för lite frukost, ja vi var först :) men det var bara skönt, man kunde sitta i lugn och ro och bara njuta av att ha semester, precis som det ska va. Temperaturen var redan behaglig och vi bestämde oss för att åka till Borgholms slott

Vi hade lite orut för det var tyvärr inte öppet så tidigt på morgonen, så vi fick hålla oss på utsidan. Men det var ett mäktigt bygge dom lyckades med på den tiden. Vi tog en promenad ute på Alvaret runt slottet.
Eftersom vi inte kunde komma in vid den här tiden så åkte vi vidare till Ölands Djur och Nöjespark

Vissa av djuren var riktiga charmtroll, medans andra verkade tycka att hela grejen bara var för jobbig. :)

Efter någon timme så tyckte vi att det fick räcka, solen sken som den aldrig gjort förr i Sverige ( Inte den här sommaren i alla fall) och det var otroligt varmt så vi åkte tillbaka till hotellet och tog en dusch,sen var det bara att ge sig ut igen. Det blir gärna så när man vill hinna se så mycket som möjligt, det var bara att försöka ta vara på dom dagarna vi hade där, vissa kanske tycker det verkar stressigt, men vi tog dagen som den kom. Vi planerade inte så mycket. Nästa anhalt blev i alla fall kungens sommarställe Solliden slott. Ja... vilket sommarställe. Det var något utöver det vanliga kan jag säga. Otroligt vackra parker. Men man kan ju undra hur mycket semester det blir för kungafamiljen när dom ska ha besökare springandes runt huset från klockan 11.00 - 18.00. Får väl anta att dom är rätt vana, men personligen så tycker jag det är lite synd. När är dom egentligen lediga? Inte precis så att dom kan gå ut och lägga sig på gräsmattan och njuta av solen direkt.

Dom syntes inte till så jag gissar att dom satt inne och tryckte denna fina sommardag. Det enda som vittnade om att dom faktiskt var där var bilen som stod parkerad på baksidan. Nyfiken som jag är så var jag ju tvungen att kolla vem den tillhörde, och det var tydligen Silvias vrålåk. :)
Undrar om det här inlägget kommer gå till historien som världens längsta blogginlägg? Jaja, ni får stå ut. Jag kör på nu när jag är varm i kläderna =)

Eftesom vi inte fick komma in på slottsruinen tidigare under dagen så tyckte vi att det var lika bra att åka tillbaka dit, när det ändå låg på vägen tillbaka. Så det gjorde vi, och nu fick vi i alla fall komma in. Visst, det är kanske inte mycket å se, men är man på Öland så ska man dit, det var i alla fall så vi resonerade. (Kanske hade vi fått en släng av värmeslag!) Men det var ett bra beslut trots allt. Som jag skrev tidigare så kan man inte annat än å bli lite imponerad av denna stora byggnad (om slottet) som byggdes på mitten av 1600-talet.

Utsikten uppifrån slotten var inte illa den heller.

Efter denna hektiska dag så började det suga i tarmen och vi åkte tillbaka till hotellet. Vi hade sett ut ett ställe vid hamnen som vi tänkte äta middag på. Så vi vilade oss i form och sen tog vi kurs mot hamnen, den låg bara några hundra meter från hotellet så det var ingen match. Även denna gång lyckades vi träffa rätt och fick denna underbara middag serverad.

När maten var avklarad tog vi en kort promenad längs stranden.
Senare på kvällen tog vi med oss kameran och satte oss för att titta på solnedgången.

När det blivit lite mörkt var det dags att leta igelkottar, och jag kan säga att vi hade tur. Vi gick tillbaka till hotellet och smög oss ner på gräsmattan, där stod den en kanin och kikade, men den stack illa kvickt så vi gick runt hotellet och helt plötsligt hörde vi något som prasslade i buskarna. Vi stannade och väntade och ut kommer denna lilla krabat. Den låg så stilla och kikade när vi började ta bilder och klappa. Verkade nästan som den bara låg där och väntade på att vi skulle bli klara så den kunde få fortsätta leta mat.

Om man ändå fick ta med denna taggiga och otroligt söta krabat hem.

Nu orkar jag nog inte mer, får ta en paus så kanske resten kommer upp senare idag. =)

Semester del 2...

Allmänt Kommentera

Utsikten uppifrån slotten var inte illa den heller.

När maten var avklarad tog vi en kort promenad längs stranden.

Om man ändå fick ta med denna taggiga och otroligt söta krabat hem.