Nu har jag fått en bra anledning till att få till ett inlägg här på bloggen. Igår kom vi hem från en veckas semetser på Mallorca.
Vi bodde på hotell Sunprime Waterfront som ligger precis vid havet.
När vi kom upp på hotellet så låg det polhandduk, tofflor och morgonrock till oss båda på sängen. Polhandduken fick man även ta med sig ner på stranden och man kunde byta ut den i receptionen mot en avgift på 5 euro.

Utsikten från våran balkong. Vi tog ett rum med begränsad havsutsikt men jag tycker det var helt ok. Vi var knappt på hotellet, fast det var trevligt att gå upp på morgonen och titta på havet och soluppgången innan man gick ner och fick en stabil frukost. Frukosten tyckte jag var riktigt bra, mycket att välja på och alltid färsk frukt i massor.
Det fanns till och med en genväg från hotellet och ner till stranden, så när man kom ner till polområdet så var det 2 trappor ner och sen var du ute på gatan. Fanns en grind som du kunde öppna från gatan med kortet till hotellrummet så kom du in tillbaka på hotellområdet. Ganska praktiskt tycker jag :)

Längs ena piren fanns det flera restauranger som man kunde få det mesta på. Vi brukade gå dit och äta lite lunch efter några timmar i solen. Vi åt även där några gånger på kvällen oxå.

Palma och katedralen var ju ett måste. En stor och mäktig byggnad. Utsikten där uppifrån var inte heller så illa. Palma ligger ca 5-6 km från hotellet och vi tog bussen in, det kostade 1,5 euro/pers att åka dit. Vi frågade vad det skulle kosta om man tog taxi och jag tror det var runt 15 euro. Vi blev bekanta med ett annat svenskt par och dom hyrde varsin cykel och åkte in till palma. Säkert en mycket fin tur längs havet, men det var lite väl varmt för sådana aktiviteter tyckte vi. Man kunde hyra cykel på hotellet men det var nästan dubbelt så dyrt som att hyra av någon av alla uthyrningsfirmor som fanns längs med stranpromenaden. På gatan kunde du hyra en cykel för 5 euro. Kändes som att alla cyklade där... så det är nog lättcyklat, men i strålande solsken och 30 graders värme i skuggan så skulle inte jag ta mig så långt, det vet jag!
Det såg ganska tråkigt ut bland husen men om man kikade in i gluggarna så hade dom flesta en fatastisk innergård med massa blommor och palmer. Rent och snyggt var det, mycket renare på gatorna än här hemma i Sverige. Men dom lever ju på turismen och det är kanske inte lika fint om man kommer en bit utanför.
Palma är en väldigt mysig stad med många trånga gränder. Enda nackdelen är väl att det blir trång efter någon timma. Men så är det väl i dom flesta städer där det bor ca 400 000 och sen ett gäng turister på de.

Den här gången var vi inte ute på några längre promenader. Men vi tog oss i alla fall en promenad till Palma Aquarium som ligger ca 1.5 km från hotellet. Det var bara att följa strandpromenaden bortöver så kom man dit.
Endel låg och sov mitt i maten.
Små fiskar
Stora fiskar
Havsanemoner

Agressiva ödlor
Frykanstiga fiskar
Uppblåsbara taggiga fiskar... ja det fanns mycket skumt att titta på. Fiskar i alla möjliga former och färger och endel andra djur.

Vi tillbringade dom sista dagarna på den stora stranden som låg ca 500 meter från hotellet. Dit var det värt att gå, stranden är flera kilometer lång och säkert 50 meter bred så man behövde inte trängas om man inte ville. Vattnet var mycket klarare och botten var finare där vid den stora stranden. Långgrunt var det oxå, det passade mig perfekt. Nästan inga vågor som jag behövde vara rädd för heller. Sista dagen blåste det ganska bra så då blev det lite vågor, men inget överdrivet.

Jag är riktigt nöjd men semetsern, den kunde knappast blivit bättre. Vädret var superbra hela veckan, det kom in några moln ibland men inget som störde, kunde till och med vara skönt att solen försvann någon sekund då och då. Temperaturen låg runt 30 på dagarna och på morgonen innan solen hunnit gå upp så var det kanske runt 23 grader. Vattnet var riktigt varmt, svårt att gissa men kanske runt 26-27 grader.
Hade jag haft möjlighet så skulle jag stannat i några dagar till. Men jag tror med all säkerhet att jag kommer åka tillbaka till samma ställe, skulle inte göra något om jag fick samma hotell heller.

Det här blev nästan en hel uppsats, och ändå så har jag massor av bilder kvar. Men jag avslutar detta inlägg med en bild på den fina solnedgången.

Mallorca

Allmänt Kommentera
Vi bodde på hotell Sunprime Waterfront som ligger precis vid havet.

Endel låg och sov mitt i maten.